Direktlänk till inlägg 16 oktober 2011

Lotta Linusson helg :)

Av Evelina Stahre - 16 oktober 2011 17:54

Oj oj vilken helg! 

Super härlig instruktör, super härliga människor med sina hundar o super härligt väder kunde ju inte bli bättre..

Men så snurrig i bollen jag är mkt nya saker har jag lärt mig både praktiska saker o teoretiska...

Det är ju svårt tycker jag iallafall när man är inkörd på ett sätt o sen våga pröva nåt annat...


Började lördag morgonen med lite presentation o teori va vi ville ha hjälp med osv.. Vi prata ganska mkt på dessa teori stunder så kan inte skriva allt men mkt bra ideér o tankar kring mkt..

 


Vi körde en o en på fm o vi andra va åhörare o det är ju så himla nyttigt man lär sig ju så mkt bara på att stå o titta o lyssna..


Hade tänkt egenom en plan vilka moment eller saker jag ville ha hjälp med, tänkte att rutan,ställandet o fjärren känns ganska ok så inte dom i första hand..


Apporten var given eftersom jag har en del där som måste förbättras bla "rävhoppet" hon lixom dödar apporten med framtassarna...

Så Lottas råd för mig var boll bakom vilket vi har haft i bla ställandet så vi är ju inkörda på det belönings sättet så jag pröva det, första gången fortfarande lite hopp men inte lika mkt som hon bruka göra men dom första gångerna kan man släppa egenom det så hon får tänket "aha bråttom tillbaka har inte tid o hoppa på apporten"

så tredje gången vart det så jäkla bra! men sen ska jag ska va snabb med ett bryt kommando ifall det blir galet o jag använder tokigt tokigt....

 


Sen tänkte jag fria följet känner att vi har massa där att jobba på väldigt rörigt där just nu, min tanke är att jag vill ha henne mer taggad på mig mer med utan att bli slarvig, mer fokus, vet inte om jag har varit slarvig o inte tränat halter eller tränat på fel sätt fel belöning. Hon har en tendens att inte sätta sig alls ibland i halterna utan står still har det börjat så så är det som hon låser sig sen o det blir likadant överallt.Eller att hon sätter sig väldigt långsamt. Har ju jobbat en hel del med positionen på Hollie med hon ligger ju gärna för långt fram i gången även redan när vi ställer upp ser jag att hon sätter sig för långt fram..

Va så himla bra för allt detta hände eller hon satte sig inte i en enda halt när jag skulle gå o visa fria följet   o seg o ofokuserad va hon med men perfekt tänkte jag nu får hon ju verkligen se hur det blir ibland...


Lottas tips va att gå väldigt sakta (har ju faktiskt tyckt att Hollie ligger bra i pos när vi gått lite långsan marsch) o sen belöna längs med benet o sen variera mer i farten likadant i halten till en början att gå sakta o hjälpa henne med ett fot kommando inte visa med godis för då följer hon bara handen o godiset sen minska kommando ordet mer o mer..kände att denna lösning känns bra för oss måste gå tillbaka o träna mer helt enkelt..


På em så körde vi två o två o jag o en tjej Emma som va ända från Örebro blev ihop parade första dagen..

Då träna vi vidare på det vi ville o hjälpte varann jag fortsatte med att bara få Hollie rätt i pos från start inte sitta för långt fram o apporten... även fjärren men där blev det knas med ser att Hollie inte riktigt sätter sig upp som jag har tänkt så få gå tillbaka o göra uppsitt mer nära o med hjälp...


Andra dagen såg upplägget likadant ut, Jag ville ju ha hjälp med halterna så att dom blir snabbare men först måste jag få henne att sätta sig vid halterna överhuvudtaget. Sa fot o tog ett steg framåt o hon sätter sig inte hon tänker inte att hon ska sätta sig så det blev att fortsätta traggla vidare med lite hjälp o en ändring av mina steg i vä o hö halterna..


På em så körde jag o Inger ihop o jag kämpa vidare med halterna o då gick det mkt bättre min tjej lär sig ganska fort både på gott o ont men idag va det ju bra märktes att hon tänkte sitt o hon gjorde det varje gång...

Inger gjorde en bra övning i fjärren att belöna  när hunden har helt fokus på en o det känner jag att jag ska gå tillbaka till en extern belöning utanför plan att när vi går in  belöna hela tiden Hollies fokus på mig o variera längderna..

   


Känner att jag ska börja med vittringen, diriggeringsapporten o metallen så vi kommer igång där med...


En sak vi prata om som jag tänker lite på är det här med Lp om man ska ta det eller inte o varför man ska ta det, en grej är ju va hunden får med sig ut från varje tävling.. Säg att det går skitbra första tävlingen o sen går det inte alls bra tävling efter tävling är det inte bättre om det går bra att man går vidare så minnes bilden blir  mkt bättre när det gick bra än att gå in o saker går tokigt o man släpper genom massa saker som blir tills en nackdel, jag har alltid sen jag börja tävla fast besluten om att ta Lp i alla klasser o det vill jag fortfarande men ideén är värd att fundera på o tänka hur man vill ha det. Jag kanske inte förklarar riktigt så bra hur vi disskuterade detta men jag förstod tanken o varför vissa kanske inte tar Lp....


Tack allihop för en jätte trevlig helg o Vikens hundklubb som ordna med frukost, lunch o fika som va super gott!!!


Åhh skulle kunna skriva hur mkt som helst om helgen men känner att det snurrar i huvudet så återkommer i veckan o berättar mer...


 

Har en väldigt trött tjej :)

Kram










 
 
Sarah, Pippi & Wilda

Sarah, Pippi & Wilda

16 oktober 2011 20:37

Låter som en härlig helg :) Jag väljer att ta LP med mina hundar därför att de behöver träningen/störningen som blir vid tävling. Dessutom behöver JAG tävla för att lära mig hur jag ska hantera mina hundar på tävling. Tillsist är det ju roligt att tävla ;)
Kram

http://flattar.wordpress.com

Evelina Stahre

16 oktober 2011 20:48

ja jätte bra helg!! Jag kommer ta mina lp men jag förstod tanken ändå när vi diskutera :) varför då vissa kanske inte tar eller tar bara i nån klass :)

 
Emma o Sasha

Emma o Sasha

19 oktober 2011 20:46

Tack för en toppenhelg!! Det var som sagt väldigt kul att träffa er =)

http://livetmedsasha.blogspot.com

Evelina Stahre

20 oktober 2011 09:34

Tack detsamma!! O lycka till nu med tävlingar framöver :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina Stahre - 6 januari 2012 20:03

Nu ger jag mig på en ny blogg ni är Välkomna dit!!   http://hollanbollan.wordpress.com/           ...

Av Evelina Stahre - 2 november 2011 21:55

LP22222222!!!!!!!!! JIPPPIIIIII!!!!!   Åh va kul att vi tog vårat Lp2 i Västervik i söndags        Det var inte våran bästa tävling lite små saker som gick tokigt men är jätte nöjd....   Såg här ser vårat resultat ut: Domare: Nils Be...

Av Evelina Stahre - 23 oktober 2011 20:31

Idag 170p o klassvinst i Valdemarsvik!!!! Jippi!!!           Gud va kul!!! Kände mig väldigt lugn o förväntansfull idag när jag åkte till Valdemarsvik för tävling :) Har inte tränat lydnad sen i onsdags så hon vilade sig väl i form h...

Av Evelina Stahre - 12 oktober 2011 21:47

Idag körde vi igång igen har låtit Hollie vila efter helgens tävlingar..   Det var samträning uppe på klubben här hemma så åkte dit, vi var ganska många så det var riktigt roligt att så många kunde träna idag.. Värmde upp en stund o hon kändes ...

Av Evelina Stahre - 9 oktober 2011 15:57


Idag bar det av till Vadstenas brukshundklubb åkte tidigt ifall jag skulle åka fel o så ville jag se Sarah o Carina när dom tävla i klass 3... O med det måste jag gratulera Sarah o pippi som tog sitt Lp3 idag GRATTIS!!    Väldigt trevlig klubb ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Simba

  

Missan

  

Ludde

  


Ovido - Quiz & Flashcards